top of page
Gardening

בלו(ג)סתניקה

על ירקות, צמחים , גינות מאכל ותרבות חיים ירוקה 

להחיות את האדמה

אדמה היא יצור חי! החלקים השונים שמרכיבים את האדמה אינם הופכים אותה לאדמה כמו שהאיברים השונים שמרכיבים אדם אינם הופכים אותו לאדם. 

האדמה מורכבת מסלעים מפורקים אגריגטים ( כמו חול, חמרה, סוגי אדמה נוספים ), חומר אורגני בשלבי התפרקות שונים ומיקרו אורגניזמים (לרוב יהיו עליה גם חרקים שונים).

אדמה היא אורגניזם ועל כן היא מורכבת מסך חלקיה, החיים בה עושים את ההבדל.

חשוב לתיין שחול כשלעצמו אינו מה שנקרא אדמה אם אין בו בכלל חומר אורגני ומיקרו אורגניזמים.

אדמה חיה היא אדמה משגשגת ופוריה שתניב יותר. חקלאים בחשיבה הוליסטית (פרמקלצ'ר, פוקואוקה, שטיינר) מדברים על "לגדל אדמה" במקום רק לגדל צמחים. 


מה פוגע באדמה?

הצמחים תלויים למחייתם באיכות האדמה כי היא המקור המרכזי להזנה ולמחייה שלהם.

במהלך השנים בני האדם עברו להשתמש בדשנים כימיים ובחומרי הדברה אשר הפכו את האדמות למדבר ברמה כזו שעל חלק גדול מהאדמות, אין מספיק חיפוי שדואג לשמור על הלחות והחיים בקרקע ולכן כבר לא ניתן לגדל עליהם.

לדשנים הכימיים והריסוסים הסינטטיים השונים יש אפקט הרסני רחב גם על מי התהום עליהם אנחנו מסתמכים (בין היתר) למי שתייה.



אז מה אפשר לעשות כדי להחיות את האדמה, לטייב ולהזין אותה?

  • חיפוי קרקע- חיפוי אורגני (כמו שבבי עץ, רסק יער או רסק גזם) מצמצם את הידוק האדמה, שומר על הלחות (ובכך גם חוסך לנו בהשקייה), מהווה סביבה פורה לגידול חרקים ומיקרו אורגניזמים שחשובים ביותר בהנגשת חומרי ההזנה לצמחים ולבריאות האדמה והאוורור שלה. החיפוי מאפשר לאדמה להשתבח ולהבטיח שהקרקע העילית תהיה מצע טוב יותר לצמחים שלנו - כך בונים את רקמת החיים של האדמה!

  • קומפוסט- קומפוסט הוא דרך מעולה לטייב ולהשביח את הקרקע. ניתן להשתמש בקומפוסט הביתי- צמחי שמכינים לבד ללא חשש, או להשתמש בקומפוסט בע"ח.

  • ביוצ'אר - פחם פעיל טעון בחומרי הזנה הוא דרך נפלאה לטייב את הקרקע ולטעון את האדמה שלנו בחומרי הזנה שלא ישטפו בגשם ורק שורשי הצמחים יוכלו לנתק ממנו ולהשתמש בהם.

  • תולעים אדומות- שימוש בתולעים אדומות- זן מיוחד של שלשולים שמצטיין בהפיכת החומר האורגני להומוס - קומפוסט משובח ! התולעים פועלות בתוך ארגז, הארגז מונח מופרד מן האדמה

 (הנקז שמצטבר גם הוא דשן עוצמתי) ובתוכו עובדות במרץ התולעים על ייצור הקומפוסט.

  • EM בוקאשי- תערובת עוצמתית של בקטריות וחיידקים, שפותחה על ידי מדענים יפנים- מניחים את שאריות המזון בדלי קטן מתחת לכיור ומעל לשכבת השאריות מפזרים חופן של בוקאשי.  תקופת הבשלה קצרה של שבועיים בערך יוצרת תחמיץ אותו קוברים באדמה לעוד חודש או חודשיים לקבלת דשן איכותי עשיר במיקרואורגניזמים.

  • פרפקט בלנד - סוג של קומפוסט עופות שנדחס לכדי כופתיות שמאפשרות שחרור איטי של הנוטריינטים ומשלב מיקוריזה שהיא פטרייה סימביוטית שעוזרת להנגיש נוטריינטים לצמחים.



קומפוסט

הקומפוסט הוא דרך נהדרת ליצור מעגל חיובי של השפעה, גם אצלנו בגינה וגם בקהילה.

אנחנו יכולים להוריד בערך 50% מהזבל שלנו, וחוסכים באנרגיה של לפנות את הזבל מהבית, ואת הפינוי של הזבל למטמנות.

גינת מאכל שנעשיר באמצעות הקומפוסט שלנו, תזכה לחומר איכותי מעשיר קרקע, תניב תוצרת רבה ונהדרת, תיתן לנו השראה להמשיך לגדל, ולסביבה שלו תעניק השראה להתחיל לגדל.

קומפוסט הוא דוגמא מהממם לאלכימיה האגדית איתו הופכים זבל לזהב!



בבוסתניקה הקומפוסט הוא חלק חשוב מהעבודה שלנו על כל גינה שאנחנו מקימים ומטפחים. הוא אחד מאבני היסוד בפרקטיקות להעשרת האדמה (בגידול במיכלים בגינת גג/מרפסת נשתמש בצורה דחוסה של קומפוסט מרוכז מאוד ולא בקומפוסט רגיל). קומפוסטרים רבים שהצבנו בחצרות ובמרפסות  והלקוחות שלנו ממחזרים טונות(!!!) של שאריות בכל רחבי העיר ומייצרים קומפוסט משובח ! 


כשרואים את התוצאות שהקומפוסט יוצר- גינה מניבה ושקיות זבל קלילות ויבשות- קשה להבין איך הסתדרנו קודם בלעדיו! :)

ערימת קומפוסט היא תהליך התפתחות אישי שמחבר אותנו למעגל החיים והזבל, עוזר לנו להאיר בזרקור על הצריכה שלנו ולהרגלים שלנו. אלכימיה גם באדמה וגם לנפש!


לסיכום: בגינון בכלל ובגינון אקולוגי בפרט הבנת מרכיבי האדמה הם חיוניים להצלחה וליצירת גינה שופעת.





32 צפיות
bottom of page