top of page
Gardening

בלו(ג)סתניקה

על ירקות, צמחים , גינות מאכל ותרבות חיים ירוקה 

גינה אקולוגית: מערכת הוליסטית משנה חיים

גינה אקולוגית היא גינה שמתבססת על עקרונות של קיימות ואיכות הסביבה, וזה לא אומר שהיא צריכה להיות מוזנחת או פראית. (ההיפך  הוא הנכון, גינה אקולוגית דורשת יותר תכנון ולכן יכולה להיות מסודרת יותר וקלה לטיפוח ולתחזוקה).

גינה אקולוגית משלבת בין צמחי מאכל, צמחי נוי, בעלי חיים, מיקרואורגניזמים ובני אנוש, ומטרתה ליצור מערכת אקולוגית מאוזנת ומניבה לתועלת האדם ובהתחשבות באדמה ובאקולוגיה. 

גינה אקולוגית היא כמו יצור חי, מערכת מורכבת, שבה כל רכיב קשור לרכיבים אחרים. גינה אקולוגית אינה אוסף אקראי של צמחים, אלא מערכת שלמה ותוססת.

בדומה לגוף האדם, כל רכיב בגינה משפיע על רכיבים אחרים, וביניהם נוצרת רשת מורכבת של קשרים ותלות הדדית. התבוננות הוליסטית זו חשובה להבנת התפקוד התקין של הגינה וליצירת סביבה בריאה ומאוזנת.

זה עלול להישמע כמו פילוסופיה או פנטזיה, אולי בגלל שזה דורש שינוי תפיסה, אנחנו רגילים לחשוב על דברים בצורה מנותקת (על כל עציץ או אדנית בנפרד), אבל בגינה האקולוגית הכל קשור להכל. ברגע שנבין את זה וניישם את זה, לפי העקרונות שמיד נראה, תיווצר לנו גינה שתודה לנו על כך, שתהיה בריאה, משגשגת ומניבה.



אז איך אנחנו יוצרים מערכת כזו אצלנו במרפסת, בגינה או אפילו באדנית?

כמה צעדים בסיסיים ליצירת מערכת אקולוגית בגינה:


  • צמחיה מגוונת- בגינות אקולוגיות נשתמש במגוון צמחים, סוגים וגדלים, צמחים שיעודדו את המגוון הביולוגי. המגוון מייצר גינות שצריכות פחות תחזוקה, מים ודישון.

  • גינה שמושכת חיים- גינה מגוונת מושכת מגוון רחב של חרקים מועילים, ציפורים ויצורים אחרים, אשר תורמים להאבקה טבעית, הדברה ביולוגית ופירוק חומרים אורגניים.

  • קרקע בריאה ופוריה-  בגינה אקולוגית נעשה שימוש בקומפוסט אורגני והוספת חומרים אורגניים לאדמה באופן קבוע. בריאות הקרקע מושפעת מהמגוון של החרקים והצמחים שחיים באדמה. השילוב של החיים באדמה מבטיח שהאדמה תישאר בריאה, מה שמקדם צמיחה בריאה של צמחים ותנובה של פירות וירקות ומפחית את שחיקת הקרקע. 

  • גינה אקולוגית שהיא גם גינת מאכל- לפי האני מאמין של בוסתניקה, תשלב תמיד גינת מאכל שהמטרה שלה היא לספק לנו תועלת (מזון ומרפא - גוף נפש) לטווח הקצר והארוך. באמצעות גידול עצמאי של צמחי תבלין, ירקות שונים בגינה וצמחי מרפא אנחנו יכולים ליהנות בגינת המאכל שלנו, ולצרוך מתוך מה שאנחנו מגדלים. 

  • יעילות בניהול משאבים טבעיים- שמש, רוח, מים, גזם ותנועה אנושית הן חלק קטן מהמשאבים שעוברים בגינה שלנו, ואם נתבונן, נשים לב לפרטים, נתכנן ונבין את העקרונות הפשוטים של הטבע נוכל ליצור מערכת יעילה הרבה יותר ממה שאנחנו רגילים לפגוש. למשל דוגמא קטנה על ידי שימוש בגזם, שימורו בגינה כסביבת מחייה לחיות קטנות (כמו קיפודים) נוכל לקבל שירותי פינוי חלזונות למשל:) בחלק מהגזם נוכל להשתמש לחיפוי קרקע וחלק ליצירת קומפוסט משאריות המזון שלנו.דוגמא נוספת היא חפירת תעלות חלחול כדי לקדם מי תהום ופחות סחיפת קרקע ונוטריינטים. כך נדאג למי התהום המשמעותיים לנו מאוד גם בגינה ובכלל לבני האדם וגם נעודד עוד חיים וחומרי הזנה שנשמרים וגדלים בשטח שלנו.

  • קומפוסט - מחזור שאריות המזון והצמחים שלנו כדי לקיים מעגל נוטריינטים שגדל ומתפתח יחד איתנו.גינה מגוונת יוצרת מערכת אקולוגית יעילה יותר, הממחזרת חומרים מזינים באופן טבעי. כן אני חוזר כאן על קומפוסט כי הוא משמעותי במיוחדדדד קומפוסט גם הוא יוצר שינוי משמעותי כי שונה מאוד מצורת החיים הליניארית (הקווית) הנפוצה במיוחד בתרבות שלנו (קונים -> משתמשים -> וזורקים)

  • תרבות של גינות מאכל- הרגלים הם משהו שנדרש לתרגל וכדי להשתמש בגינה נדרש להתרגל ולפתח את ההרגל הזה:)הגינון האקולוגי מעודד שיטות חיים ברות-קיימא המועילות לסביבה, כמו גם לבריאות ולרווחתם של יחידים וקהילות. 


השפעות חיוביות על הסביבה:


  • אימוץ גישה טבעית- על ידי שמירה על עקרונות הגינון האקולוגי, גננים חובבנים ומקצועיים כאחד מאמצים גישה טבעית יותר לגינון המועילה הן לעצמם והן לסביבה. 

  • חיבור בין אנשים - גינון אקולוגי יכול לשמש גם כדרך לקרב אנשים באמצעות פרויקטים של גינון קהילתי, חיזוק הקשרים החברתיים ושיפור איכות החיים הכוללת בקהילה.

  • משנה חיים - גינון אקולוגי הוא מהלך התפתחותי משנה חיים שעשוי לחלחל לכל רבדי חיינו. כך שנוכל למצוא את עצמנו מצמצמים צריכה של מה שלא חוזר לקומפוסט ובעצם העדפה לצורת חיים מעגלית (למשל שאריות מזון להזנת העצים והירקות שמהם אנחנו אוכלים) או חוסכים במים או משתמשים במים אפורים מהכיורים להשקיית הגינה ועוד ועוד דוגמאות שעולות כשמתכננים מתוך שיטות אקולוגיות ומתבוננים בטבע.

  • גינה אקולוגית זה גם לנשמה- הזמן שלנו בגינה מתגלה כפסיכולוג בלתי רגיל ומעודד רווחה ונחת עוד יותר משיטות אחרות לטיפול נפשי:)


לסיכום, הייתי אומר שגינון אקולוגי הוא גם פרקטיקה עבור הגינה, עבור כדור הארץ ועבור שכנינו וילדינו. אך הדבר המפתיע והמשמח במיוחד בצורת ההתנהלות הזו זה שהיא נוגעת כמעט בכל תחומי החיים שלנו. אנחנו מתחילים לראות את החיים קצת אחרת בכל פעם! כל רגע שלנו בגינה תורם לבריאות הנפשית ומעודד רוגע ועיבוד רגשי - שניהם חסרים במיוחד בתרבות שלנו.


אמליץ להסתכל על גינון אקולוגי כשאלת מחקר ולא כמידע קיים (קצת כמו קוהן בתרבויות המזרח) וננסה למצוא תשובות חדשות לאיך ליישם את העקרונות ולא נישאר עם אותו סט של פעולות.


בואו נצא לגינה, זה משתלם. כן גם במרפסת:)


33 צפיות
bottom of page