top of page
Gardening

בלו(ג)סתניקה

על ירקות, צמחים , גינות מאכל ותרבות חיים ירוקה 

עשרת הדברים שאתם הכי אוהבים בגינת המאכל שלכם!

החודש בוסתניקה חוגגת 10 שנים, זה התחיל עוד ב- 2012 כשהתפוצץ לאייל המוח מהשראה בקורס יערות מאכל הראשון אז התחלנו לפנטז לראשונה על יערות מאכל קטנטנים בעיר, בוסתנים, במרפסות ובגינות עירוניות וקראנו לזה גינת מאכל. מושג שלא היה נפוץ בארץ אבל מאוד נפוץ בחו"ל עשרות שנים לפחות באיזורים שונים בצורות שונות. ועל כן קראנו לעסק "בוסתניקה" אווירה של בוסתן בעיר.


סביב הרעיון הזה התקבלה החלטה לקחת חלק אקטיבי במהפכה תרבותית שעוסקת בחיבור לטבע סביבנו, לעונות השנה, לאדמה, לשכנים, ועל כן גם לעצמנו.

הבנו שמדובר בשינוי ההרגלים סביב הגינה. פיתחנו עולם תוכן שלם שכולל עשרות גינות, קורסים, הדרכות, תחזוקת פעילות בקהילה, וזה עושה טוב לנו, לבעלי הגינות ולעולם.



לכבוד עשר שנות פעילות החלטנו לספר לכם מה הלקוחות שלנו לאורך השנים מספרים לנו שגינות המאכל שלהם נותנות להם בחיים.


הנה מצעד של עשרת הדברים שחוזרים על עצמם:


1. טעם של טריות- אין כמו טעם של ירקות ופירות טריים מהגינה. הם טעימים יותר, בריאים יותר, ובעלי ערך תזונתי גבוה יותר. 


2. תחושת הסיפוק- יש משהו מרגש בלהסתכל על גינת מאכל פורחת. זה נותן לי תחושת סיפוק לדעת שאני אחראי לגדילה של אותם ירקות ופירות. אני אוהב לראות את הצמחים גדלים והופכים לגדולים וחזקים. ואפילו חוסך לנו כמה שקלים.


3. הקשר לטבע- גינת מאכל היא דרך נהדרת להתחבר לטבע. להיות בחוץ אפילו 5 דקות כל יום, לעבוד עם האדמה, ולהתבונן בציפורים ובחרקים. העבודה הפיזית בגינה והמגע העמוק של האדמה בידיים, מווסתים את המתח בגופנו ומאפשרים ויסות רגשי. זה מקור לרוגע ושלווה. נסו את זה!


5. האתגר- גידול ירקות ופירות הוא גם מאתגר וגם מספק. צריך ללמוד על תנאי הגידול שלהם, איך לטפל בהם, מתי לקטוף אותם ובאיזה צורה (את זה אנחנו מלמדים בקורס לגינון והשראה של בוסתניקה)


6.קרקוע (grounding) - הגינה מאפשרת  לגוף שלנו להתקרקע, להתחבר. הדרך הפשוטה והיעילה ביותר היא פשוט לצעוד יחפים על האדמה. המגע הישיר של הגוף שלנו עם הטבע מחבר, מקרקע ומעניק תחושת יציבות.


7. ההנאה מהמשפחה והחברים- גינת מאכל היא מקום נהדר לבלות עם המשפחה והחברים. לעבוד יחד בגינה, לאכול ארוחות משותפות עם ירקות ופירות מהגינה, ולספר סיפורים.


8. הלמידה- גינת מאכל היא דרך נהדרת ללמוד על טבע ועל גידול צמחים. מהגינה לומדים כל הזמן דברים חדשים. זה מעניין ומספק.


9. התרומה לסביבה- גינת מאכל היא דרך מצוינת לתרום לסביבה. היא מקטינה את תלותנו בתעשיית המזון ומפחיתה את ייצור הזבל. ייצור קומפוסט משאריות המזון שלנו ובמיוחד שאנחנו משאירים בגינה גם את חלק או רוב הגזם שלנו ומשתמשים בתועלות שלו לטובת הגינה (המערכת) שלנו. שימוש חוזר בגזם, התנהלות חכמה עם המים ועוד שומרים על כדור הארץ שלנו ומשפרים את איכות האוויר והאדמה.


10. איזון -שלווה ונחת- שהייה באזורים ירוקים משרה רוגע ושלווה, אם יש לכם אפשרות לשבת בגינה או במרפסת ירוקה למשך כמה דקות או חצי שעה או שתעבירו את המשרד לגינה, לשבת לקרוא ספר או לבדוק עבודות בגינה, לשתות כוס תה או קפה ולנשום אוויר ירקרק, זה יכול לעשות פלאים. ואם אתם גרים בערים שאינן מאפשרות יציאה ממושכת מחוץ לבית, הכניסו עציץ או אדנית לחלל הבית או הממד, גם הם מהווים טבע לכל דבר.


לסיכום, 10 שנים שאנחנו מקימים גינות מאכל ומדהים לראות איך התחום האקולוגי וגינות המאכל העירוניות והביתיות התפתחו בעשר השנים האחרונות.

כל יום אנחנו עוסקים בצורה אקטיבית בהקמת גינות אבל אנחנו לא רק מקימים גינות מאכל. אנחנו מייצרים תרבות חיים, מחדשים ומשרישים מסורת של חיבור לטבע ומערכת יחסים רצופה, מקרבת ומועילה (עד כמה שנסכים). 

משמייח לראות🌿 


16 צפיות
bottom of page