top of page
Gardening

בלו(ג)סתניקה

על ירקות, צמחים , גינות מאכל ותרבות חיים ירוקה 

גינת מאכל- מאיפה מתחילים?

בחיינו העירוניים המהירים, לגינת מאכל יש משמעויות מגוונות. בין אם הגינה שלכם ממוקמת במרפסת, בגג או אפילו באדן החלון, גינות מאכל מספקות מרחב וסביבת חיים לגידול מזון בריא ואורגני. אך מעבר לכך, גינת מאכל מגלמת עבורינו דרך חיים ופרקטיקה תרבותית בקנה מידה גדול יותר. 

אם אתם חושבים להקים גינת מאכל שופעת משלכם, כדאי בשלב הראשון לאסוף מידע חשוב לתכנון הגינה אשר יהווה שלב ראשון בתהליך מתמשך ומרתק של הקמת גינת מאכל שופעת ואתם תוכלו ליהנות, לבלות בגינה ולהתענג מגן עדן פרטי במשך שנים רבות. 

תכנון גינה במהותו מתייחס למיקום הנכון של האלמנטים במערכת שאותה אנו יוצרים, כדי ליצור מערכות יחסים טובות, בריאות ויעילות ביניהם.




אז נתחיל בלשאול כמה שאלות ולאסוף מידע. 

  • מה המטרה של הגינה? מה אתם רוצים להשיג ממנה? מרחב שיהיה קל להירגע בו, מקום לבלות בו ולעבוד ממנו, גינה מניבה שנותנת ירקות ופירות לאורך השנה, מרחב שמייצר פרטיות מהשכנים, פינה ירוקה במרחב אורבני….

אלמנטים לדוגמא שאפשר לשלב : פינת מדורה עם סאג', קיר טיפוס לילדים, פרגולה, מרחב משחק, פינות ישיבה, בריכה, הצללה ועוד ועוד.

  • תחזוקה שוטפת - איך אתם רואים את עצמכם מטפלים בגינה  וכמה שעות אתם יכולים להשקיע בכך, מה יכול לעזור לכם ולהקל עליכם לטפל בגינה ביתר נוחות וקלות?

  • הגדרת השטח - כמה מקום יש לכם לגינה שלכם? אילו איזורים שונים זמינים לגידול, אולי אפשר לגדל גם על הקיר אם אין המון מקום או שמש במרפסת או בערוגה.

  • מהם תנאי  הגידול (מיקרו אקלים) - שקיימים אצלך בגינה/מרפסת/גג/אדן חלון/קיר:)למשל כמות שעות השמש באיזורים השונים במרפסת, רוחות, קרה, איזור מוגן במיוחד מהחורף יכול להיות נישה שונה מאוד באזור חשוף, תמיד נבחר ונרצה להשתמש בהזדמנויות השונות לצרכינו. 

בקורס המקיף שלנו נלמד איך למדוד ולעקוב ואיזה אפליקציות יכולות לעזור לנו.

  • תכנון לגובה ולעומק ( נפח נוף ונפח שורשים )

  1. בתוך המיכל - נפח שורשים - איזה סוג צמחים ומה נפח השורשים הנדרש לשתילה - אלה שני גורמים שנרצה לשים דגש אליהם ולהגדיל אותם ככל שניתן. מהו נפח השתילה הזמין שלנו, איזה פרופורציות גודל מתאימות למרפסת שלנו, בהתאם לגודל הצמחים שנרצה לגדל, נוכל להבין מה הפרופורציות המתאימות למיכלים אשר יוצבו למרפסת / גינה שלנו.

  2. על פני המיכל - שטח פנים עליון - החלק העליון של התיבה שקובע כמה נוכל לשתול, תכנון מגוון השתילה חשוב מכמה אופנים: גם השפע ומגוון, וגם הנראות העיצובית.

  3. מעל פני המיכל - למקסם את השטח הורטיקלי ע"י תכנון הנוף של הגינה ע"י בחירת הגבהים המשתנים של הצמחים כך שלא יסתירו אחד השני ותנתן נוכחות לכל צמח. שאלה נוספת שנשאל בשלב התכנון זה מה הנוף הנוסף שנרצה מעבר לצמחים.

  • תכנון אדריכלי- תכנון אופן ומיקום והצבת האדניות והערוגות תוך ניצול מירבי של החלל הנתון באסטתיקה ופונקציונאליות מירבית.

  • בחירת סוג המצע/נתונים על הקרקע- כבר בשלב הזה אנחנו צריכים להבין סוג אדמה או סוג מצע מכיוון שיש לזה השלכות על בחירת מערכת ההשקייה.

  •  תקציב - - תקציב הוא גם חלק מכריע בשל התכנון התכנון הוא לפי התקציב אבל בשביל להקים גינת מאכל יש להתחיל מאיזשהו מינימום שתלוי שכולל את האלמנטים הבסיסיים הדרושים להקמת גינת מאכל שעובדת ומשרת אותך לאורך זמן.


תכנון גינת מאכל הוא תהליך חשוב שיכול לעזור לך להבטיח שהגינה שלך תהיה פורייה, מניבה ושופעת. יציאה למסע של הקמת גינת מאכל הוא מסע מרגש, אבל זוהי דרך שחשוב להקפיד על השלבים בה , השלב הראשון הוא התכנון  על ידי התחשבות בגורמים שציינו, ותכנון חכם ומקצועי תוכלו להתקדם לשלב הבא שהוא שלב ההקמה והביצוע בדרך אל גינת החלומות שלכם שתעניק לכם מרחב פורח וירוק אצלכם בבית.


17 צפיות
bottom of page