top of page
Gardening

בלו(ג)סתניקה

על ירקות, צמחים , גינות מאכל ותרבות חיים ירוקה 

תכנון גינה, או: סוף מעשה במחשבה תחילה


תרבות גינות המאכל היא יחסית חדשה בישראל, לפחות בחברה הישראלית שלנו.

לרובינו תהיה זו הפעם הראשונה שאנחנו מקימים גינה או גינת מאכל. רובינו לא גדלנו בין ערוגות של ירקות.

אולי זאת אחת הסיבות שבארץ יש נטייה לדלג על שלב התכנון וציפייה לראות תוצאה מהירה.

כמו בכל תחום אחר שאנחנו מתחילים להכנס אליו ורק אז מגלים כמה הוא מורכב ועמוק, גם בתחום של גידול של צמחי מאכל כדאי ללכת בצעדים קטנים ולהתעכב בשלב התכנון. זה מה שאנחנו עומדים לעשות הפעם.

פרמקלצ'ר, שהיא אחת השיטות המובילות בתרבות גינות המאכל העכשווית, היא למעשה שיטת תכנון.

בעיצוב פרמקלצ'ר (שיטת תכנון אקולוגית השואבת השראה מהטבע ולכן מוכיחה את עצמה כיעילה מאוד) אנחנו אומרים שלפני שמתחילים להקים את הפרויקט שלנו (בין אם עיצוב ותכנון גינת גג, מרפסת, חצר או חווה ענקית, תכנון פרנסה, פרויקט קהילתי או חדר תינוקות) כדאי שנתבונן בשטח המיועד במשך תקופה ארוכה.

אפילו שנה

אפילו שבע שנים

כדי שנוכל להכיר את האספקטים השונים שלו, את ההתנהלות, את השפעת העונות, את הלך הרוח של דרי הבית או השכנים, את התנהלות בעלי החיים בסביבה ועוד ועוד.

אמנם כולנו בני תרבות המערב, ממהרים, רוצים מהר וגדול, רוצים לקנות מוכן ולראות תוצאות מיידיות, ועדיין יש דרך ליישם את עקרון התכנון גם כאן.

כשאנחנו מגיעים לפגישת ייעוץ בבית הלקוח אנחנו משלבים את הניסיון הרב שלנו, ואת הראייה הכוללת של גינת מאכל כחלק ממארג הבית והסביבה.

בתכנון גינה אנחנו מביאים את כל הידע הרב שצברנו על גינות מאכל במרחבים עירוניים- אם זה התאמה לתנאי הגידול, פתרונות טכניים כמו ניקוז נכון ושמירה על האדניות ועל הריצוף, התאמה של צמחים מיוחדים ואקזוטיים לתנאי הגידול הייחודיים במרפסות ובגגות העיר, מצעים הידרופוניים יעודיים שמחזיקים לאורך שנים, ידע על עיצוב נכון של מרחב המאפשר גם תחזוקה של הגינה, וגם בילוי של בני הבית בגינה ועוד.

אנחנו מכירים את המגבלות ואת היתרונות שבגידול בשטחים קטנים ומשקיעים המון תשומת לב בהבנה הנכונה של הגינה ושל הצרכים והרצונות הייחודיים של בעלי הגינות- הלקוחות שלנו. אנחנו בבוסתניקה אוהבים פתרונות חכמים שמחזיקים לאורך שנים ולוקחים בחשבון את תנאי השטח והתנאים היחודיים של כל משפחה ופחות פתרונות מידיים שמחזיקים מעמד מעט זמן ולא ניתן לתחזק אותם.

בבואנו לתכנן את הגינה יש לשים לב למספר אלמנטים עיקריים:

אחד הדברים הראשונים והעיקריים שאנחנו בודקים הוא שעות השמש בשטח הגינה- המרפסת, הגג, החצר או אדן החלון.

יש צמחים שיצליחו היטב גם עם שעה או שעתיים של שמש ישירה (כמו מונסטרה דליסיוסה, תרד מלבר או כרפס הביצות) ואילו אחרים צריכים לפחות שלוש ארבע שעות כדי להצליח (למשל גויאבה תותית, פיג'ויה, דובדבן היהודים ועוד צמח שנכנס לארץ בשנים האחרונות ואנחנו אוהבים לשלב אותו בגינות- אוכמניות), בחמש שש שעות שמש ישגשגו גם תות פקיסטני (ארוך!), אגס, תפוח ענה, הדרים (לימון מזן יוריקה שמניב בין 2 ל-3 מחזורי פרי בשנה מאוד פופולרי בימינו), ליצ'י, מנגו, אנונה אם אנחנו במקום מוגן מרוח יחסית.

כדאי גם לשים לב למצב הרוח בגינה- קרמבולה מתוקה ,למשל, צריכה הגנה מהרוח, אבל ההדרים יצליחו גם במרפסת רוחנית במיוחד.

דבר נוסף שאנחנו רוצים לשאול את עצמנו הוא מה עומדים להיות עמודי התווך של הגינה? אלו הם בעצם העצים, השיחים ובכלל כל הצמחים הרב שנתיים (בניגוד לרב הירקות שהם חד שנתיים).

הצמחים הרב שנתיים עומדים להיות הצמחים העיקריים בגינה - הם יכולים להיות עצי פרי כמו תפוח ענה, אגס, תות עץ פקיסטני, קרמבולה, קלמנטינה, מנגו, פיטנגו(ה) גיתית (זן מורכב עם פרי גדול במיוחד וטעים עוד יותר:) או גפן איזבלה ועוד. שיחים ותבלינים כמו לבנדר, רוזמרין, גרניום לימוני, למון גראס.

בזיליקום מג'יק מאונטין הוא צמח רב שנתי מרשים, ריחני ומושך מאביקים ואנחנו מכניסים אותו כמעט לכל גינה.

השילוב בין הצמחים הרב שנתיים לצמחים החד שנתיים, הגבהים השונים, זמני הצמיחה והשגשוג השונים, הצפיפות שיוצרת מראה פראי ושופע- כל אלו הם מה שעושים את הקסם בגינות שלנו.



*מוזמנות להשאיר הארות ושאלות כאן בתגובות או בקבוצה הייעודית לכך: גידול מזון בעיר עם בוסתניקה


הנה קצת תכנונים להשראה:


תכנון גינת מאכל במרפסת בת כ-40 מ"ר עבור דליה ברמות צהלה:





תכנון גינת מאכל עבור גיא ברשפון:





נתראה במאמר הבא! :))


אייל


456 צפיות
bottom of page