top of page
Gardening

בלו(ג)סתניקה

על ירקות, צמחים , גינות מאכל ותרבות חיים ירוקה 

גינת חורף- המלכה הירוקה

הסתיו מביא איתו אוויר טוב ומלא תכניות ירוקות לגינת חורף מ(ג)ניבה,

החורף הוא זמן של חסד בגינה הישראלית, השמש היוקדת מפנה את מקומה לאור קריר ורך, זמן טוב לנישנוש של ירוקים, למפגש עם שבלולים וללכלך את הידיים בבוץ :)



כדאי להתחיל לזרוע מוקדם, החל מאמצע אוגוסט, בחורף הדגש העיקרי הוא על עלים ירוקים- שהם, כידוע אחד הדברים שתמיד טוב הוסיף לתזונה שלנו, ולא משנה איזו תזונה זאת- לכולם כיף לשלב את העלים הירוקים בסלטים, תבשילים, שייקים או כריכים.

עלים ירוקים שאנחנו אוהבים- תרד ניוזילנדי, מנגולד, קייל, בוקצ'וי, מיזונה, רוקט, כוסברה, פטרוזיליה וכמובן הרבה הרבה הרבה חסות בשלל סוגים וצבעים.




עוד צמח שמככב בגינות החורף הישראליות הוא אפונת השלג ! הצמח הכי פרודוקטיבי ואטרקטיבי בחורף. מטפס יפהיפה וזריז שמניב תרמילים קטנים וקרנצ'יים שאפשר לאכול טריים כמו שהם או להקפיץ במחבת.

אז יש לנו עלים ירוקים, אפונת שלג, וכרוביים למיניהם (ברוקולי, כרובית, קייל, כרובית אלמוגים, קולורבי ועוד).

בבואנו לתכנן את גינת החורף אנחנו צריכים לזכור שבחורף השמש נמוכה יותר, יכולה להיות בזווית של עד 30-40 מעלות, בעוד שבקיץ היא נמצאת בזווית של 80 מעלות. הנתון הזה משנה את המיקום שבו השמש מאירה במרפסת או בחצר שלכם. הרבה פעמים בחורף מגיעה הרבה פחות שמש לגינה. מה אפשר לעשות? על פי תצפיות בשעות שונות ניתן למקם את המיכלים בצורה שונה ולאפשר יותר חשיפה לשמש.

החורף הוא העונה הרטובה, אבל בארצינו אי אפשר לסמוך על חורף רטוב באופן רציף, לכן, אם כיביתם את מחשב ההשקייה אנא היו ערניים לימים החמים.

רוב גינות הקרקע יכולות להסתדר לפחות שבוע ללא השקייה מהגשם האחרון (כל עוד מדובר בגשם ולא בטפטוף קל).

בגינות גג ובמרפסות יש לשים לב ליחס בין נפח המיכל לנוף הצמח (גודלו מעל האדמה) ולזכור שהמיכל הקטן ביותר יתייבש ראשון, כמו גם הצמח הגדול ביותר (אם הוא לא במיכל ענק).

יש חלקים מגינות הגג והמרפסת שעשויים להישאר יבשים גם בגשם- תחת סככה, או צמוד לקיר הבית שכנגד כיוון הרוח- במקומות כאלו יש להשאיר את ההשקייה פועלת על מינימום.

קצב אידוי המים במיכלים תלוי ב:

מצב כיסוי העננים לעומת שעות שמש ישירה למשל ביום סגריר עם כיסוי עננים גבוה יהיה מעט מאוד אידוי, מכיוון שאין אידוי משטח הפנים של הצמח וכן כמעט ואין אידוי מהאדמה/מצע השתילה וכן הצמח משתמש בפחות מים לצמיחתו.


מצע שתילה- תערובת שתילה מתייבשת מהר יותר מפרלייט (שהוא מחצב טבעי שניתן להשתמש בו כמצע) , וכן תערובת שתילה ישנה תתייבש יותר מהר מחדשה.

דישון - למרות הדעה הרווחת, גינות גג אשר משתמשות בדישון באופן רציף לאורך השנה, זקוקות לדישון גם בחורף, ומכיוון שיש פחות השקייה בחורף, הן מקבלות גם פחות דישון, וזה משהו שלא כדאי להזניח לתקופה ארוכה.

ניקוזים- חשוב מאוד לבדוק את גלילי הביקורת לפני החורף, כל חודש לפחות. ישנו עכביש ניקוז שעוזר למרזבים להישאר פתוחים ליותר זמן, אך אין שום דבר טכני שיכול למנוע מעלים לסתום את המרזב. חשוב לבדוק תמיד את המרזבים, להוציא עלים בעזרת הידיים ומידי פעם להשפריץ מים בלחץ לתוך פתח יציאת המים מהגג כדי לשחרר עלים או הפרעות אחרות שייתכן שעומדת בדרכם של המים החוצה.

כדאי להמשיך לזרוע ולשתול ירקות חורף גם בפברואר, כן, בחודשים האלו עדיין מתרחש צימוח אצלינו בארץ, עם השמש החורפית החמימה שלנו, וסביר להניח שנמשיך להנות מגידולי החורף שלנו גם במרץ.

אז יחד עם המשך ההנאה מירקות החורף תתחילו לתכנן שתילות וזריעות אביביות לסוף פברואר ותחילת מרץ.



140 צפיות
bottom of page