top of page
Gardening

בלו(ג)סתניקה

על ירקות, צמחים , גינות מאכל ותרבות חיים ירוקה 

הרמוניה בגינה, איך יוצרים גינה אקולוגית?

על מנת להבין מה היא גינה אקולוגית, עלינו קודם כל להסתכל על הגינה כעל יצור חי, בו השלם גדול מסך חלקיו. ניקח לדוגמא אותנו, בני האדם כיצורים חיים. גופם של בני האדם מורכב מתאים, עצבים, אורגניזמים, בקטריות, מים וכדומה, המרכיבים מערכות ואיברים פנימיים וחיצוניים.

כשאנחנו מתייחסים לגוף האדם כאל מערכת כזו, אנו מבינים שסך החלקים המרכיבים את גוף האדם יפעלו בצורה מיטיבה יותר מאשר כשכל חלק פועל בנפרד. ולכן, כשנרצה שגופנו יתפקד בצורה טובה יותר, פיזית/מנטלית/רגשית, כדאי שנפעל על מנת לשפר את התפקוד של כלל המערכות והאיברים המרכיבים אותו. ובהקשר הפוך, כשיש בעיה עם אחד האיברים בגוף שלנו, סביר שנסיק כי הבעיה מרמזת על תפקוד לקוי של כמה חלקים יחדיו, ולאו דווקא על בעיה נקודתית של אותו איבר.

כאן טמון זרע השינוי הנחוץ כל כך כדי לשפר את בריאותנו ובריאות העולם בו אנו חיים, כי אם נסתכל על מערכות בצורה הוליסטית אז המענה וההתייחסות שלנו לאתגרים יניבו תוצאות טובות הרבה יותר, נימנע מרעלים שפוגעים במערכת למשל.

גינה אקולוגית, בדומה ושונה מגוף האדם, מורכבת מאורגניזמים, בקטריות, מים ויצורים חיים שונים, ובה פועלות מערכות וצורות חיים מגוונות. כמו בגוף האדם גם בגינה אקולוגית בריאה כלל המרכיבים השונים פועלים בהרמוניה וביחסי גומלין המפרים אחד את השנייה ואת המערכת כולה - ויוצרים גינה עם שפע של צמחים וחיים משגשגים בתוכה. החיים המשגשגים הם המפתח. עוד ועוד חיים, ללא חומרים שהורגים או מפלים אלא רק עידוד של עוד חיים ומגוון.


מהי מערכת אקולוגית? "מערכת אקולוגית היא חברה של אורגניזמים חיים המנהלים יחסי גומלין זה עם זה, מושפעים מהתנאים הפיזיים בסביבתם (כמו טמפרטורה, לחות, קרינה וסוג קרקע) וגם משפיעים על תנאים אלה. כך חיות, צמחים, פטריות ואפילו יצורים קטנטנים כמו חיידקים, יוצרים אינטראקציה עם הסביבה ובינם לבין עצמם, מניעים תהליכים אקולוגיים ומתפקדים כמערכת אחת מובחנת". * מתוך אתר "טבע ביז"


מערכת שלמה והרמונית

ההסתכלות על הגינה שלנו כמערכת שלמה, תבהיר לנו שכל מה שקורה אצלנו בגינה דורש התייחסות כוללת ולא פרטנית. רק ע"י יישום ההבנה של ראיית הגינה כמערכת שלמה לפי העקרונות שתיכף יפורטו, נוכל לייצר גינה ש"תודה לנו על כך". גינה בריאה, משגשגת, שופעת ומניבה.

מזיקים? אאוט! שותפים - אין!

גינה בריאה, לא תצרוך מאיתנו להתעסק ברעלים שפוגעים בנו ומוציאים מאיזון את המערכת כולה, ותהיה קלה לתחזוקה. כלומר, לא נצטרך חומרי הדברה, כמעט ולא נצטרך לנכש עשבים, וגם נאפשר חסכון במים. גינה בריאה מייצרת עניין, מגוון ושפע של צמחים וחיים ובעיקר דורשת אפס חומרים מזיקים ויקרים:)

איך עושים את זה?

כל אחד יכול... יכול להיות שחלק מהדברים למעלה נשמעים כמו פנטזיה. זה לגמרי מובן. רובנו חיים בכדור הארץ בעולם המערבי. לכן, בגינה נוכל ללמוד ולהכיר את העקרונות של אמא טבע ולנסות ליישם אותם אצלינו בגינה.

להלן מספר דרכים בעזרתן נוכל ליצור מערכת אקולוגית בגינה שלנו:

  1. צרו מגוון צמחי - המגוון הצמחי עוזר לנו ליצור מגוון ביולוגי. העדיפו להתמקד בצמחי תבלין פורחים ובפרחים.

  2. משכו מאביקים - זו לא בדיחה, אחד הדברים החשובים ביותר להארכת חייהם של צמחי הגינה הוא אירוח של חרקים מאביקים. השאיפה שלנו- שיתארחו אצלינו במרפסת באופן קבוע. שלבו צמחי תבלין עם רב שנתיים ועונתיים מגוונים כדי למשוך סוגים שונים של חרקים לגינה.

  3. הזמנת חיים לגינה - צמחים מסוימים מושכים בעלי חיים מסוימים, חרקים וציפורים, הגינה שלנו יכולה להפוך למקום שוקק חיים מה שרק יחזק אותה ויגביר לנו את ההנאה ממנה. מגוון צמחי יוצר מגוון ביולוגי:) בית מלון לחרקים (Bug Hotel) הוא מושג מאוד שימושי בנקודה הזו, קיראו עליו.

  4. חיפוי קרקע - חיפוי אורגני של הקרקע עוזר להפחית בצורה משמעותית את אידוי המים וכתוצאה מכך את תדירות וכמות ההשקיה, מפחית את הצורך בניכוש עשבים ועוזר להיווצרות של חיים חדשים המיטיבים עם הקרקע והצמחים שלנו. בחיפוי אורגני אפשר להשתמש בעלים מהגינה, קש, גזם עצים או כל חומר אורגני אחר.אנחנו ממליצים על שבבי עץ בכל שטחי הגינה כולל השבילים ובין הצמחים ובערוגות עצמן, בהן נרצה חיפוי עדין יותר, נשתמש בקש או עלים.

  5. שימוש בחומרי דישון אורגנים - כיאה לגינה אקולוגית, כל מה שנכנס אליה, ובמיוחד מה שמזין את האדמה והצמחים, חייב להיות אורגני וללא כימיקלים וחומרים אחרים שפוגעים בה. כימיקלים שנכנסים למערכת אורגנית מוציאים אותה מאיזון ומרעילים אותה. רוצים לאכול אורגני? אז השתמשו אך ורק בחומרי דישון אורגנים בגינה שלכם.

  6. קומפוסט – זה הזמן למחזר, מומלץ בחום למחזר את הפסולת האורגנית שלכם. תהליך המחזור פשוט, הרבה יותר ממה שמרבית האנשים חושבים. הקומפוסט תורם לגינה האקולוגית שלנו ומהווה סביבת מחייה שופעת ועשירה לכל השותפים הקטנים שלנו שבעזרתם נשמור על המערכת בריאה יותר. קומפוסט הוא מרכיב קריטי להבנה שלנו כיצד עובדת מערכת אקולוגית. תוכלו לקרוא עוד בכתבה באתר>>לחצו כאן

אנחנו בבוסתניקה מזמינים אתכם לקבל ליווי וייעוץ אישי בהקמת גינה אקולוגית בביתכם, כזו שתעניק לכם חיים ירוקים, בריאים יותר ויותר ברי קיימא. רוצים שנעשה את העבודה בשבילכם? נשמח לעזור ולהקים עבורכם גינת מאכל ביתית שתכניס לביתכם תרבות חיים. תרבות של גינות מאכל.


לקביעת פגישת ייעוץ התקשרו- 052-358-8350

302 צפיות
bottom of page